
W związku ze zbliżającym się terminem dostarczenia deklaracji PIT za rok 2014, oraz w nawiązaniu do pojawiających się od Państwa pytań dotyczących sposobu rozliczenia się z współpracy z Comperia.pl, przypominamy, że nie będziemy wystawiali i przekazywali Państwu informacji PIT-8C, dotyczących wypłaconych kwot z tytułu najmu powierzchni na Państwa stronach internetowych za 2014 rok. Rozliczenia podatkowego przychodów z udostępnienia miejsca na stronach WWW powinni Państwo dokonać we własnym zakresie na podstawie posiadanych dokumentów.
Poniżej zamieszczamy najczęściej zadawane pytania związane z obowiązującymi zmianami wraz z odpowiedziami:
W komunikacie z 22 grudnia 2014 roku poinformowaliśmy Państwa, że niezależnie od wydanej przez Ministra Finansów interpretacji kwalifikującej przychody z wynajmu miejsca na stronach internetowych, jako przychody z najmu, za rok 2014 wystawimy Państwu jeszcze informacje roczne PIT-8C, w których przychody te zostaną wykazane jako przychody z innych źródeł.
Jednakże w związku z pojawiającymi się wątpliwościami, co do zasadności takiego postępowania zasięgnęliśmy dodatkowych konsultacji, m.in w Krajowej Informacji Podatkowej. Z uzyskanych informacji wynika, że organy podatkowe co do zasady przyjmują interpretację Ministra jako akt obowiązujący i oczekują od podatników bezzwłocznego zastosowania się do jej brzmienia.
Oznacza to, że rozliczenie podatku na podstawie PIT-8C, a tym samym wpisanie przychodu w rozliczeniu rocznym tak jak dotychczas w pole „z innych źródeł”, będzie niezgodne z prawem.
Zmiana sposobu rozliczania podatku od przychodów osiąganych ze współpracy z Comperia.pl S.A. wynika wyłącznie z decyzji Ministerstwa Finansów.
W związku z tym, że interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 5.09.2014 roku dot. sposobu rozliczania podatku od przychodu z udostępnienia powierzchni na stronie internetowej (sygn. DD2/033/55/KBF/14/RD-75000) budzi wątpliwości i prowokuje wiele pytań, raz jeszcze skontaktowaliśmy się z Ministerstwem Finansów za pośrednictwem Krajowej Informacji Podatkowej oraz z kilkoma Urzędami Skarbowymi.
Krajowa Informacja Podatkowa uznała, że na mocy wspomnianej interpretacji Ministra Finansów w Państwa sytuacji konieczne jest rozliczenie podatku od przychodu z udostępnienia powierzchni na stronie internetowej z tytułu „najmu, dzierżawy i umów o podobnym charakterze” na formularzu PIT-36 w części D.1, pozycja 6., pola 69-73 (PIT-36 złożyć należy również: prowadząc najem, podnajem, dzierżawę, poddzierżawę lub zawierając inną umowę o podobnym charakterze, opodatkowane na ogólnych zasadach – dotyczy podatników, którzy nie wybrali opodatkowania ryczałtem w zakresie tych umów).
Krajowa Informacja Podatkowa przyznała, że jeżeli w 2014 roku – mimo niewiedzy wynikającej z braku jednoznacznych przepisów prawa – nie wpłacali Państwo regularnie zaliczek na poczet podatku, to w zależności od interpretacji oraz decyzji właściwego Urzędu Skarbowego mogą zostać Państwu naliczone odsetki od zaległości podatkowych.
Natomiast po decyzji Urzędu Skarbowego o nałożeniu odsetek będą Państwo mogli wnioskować o ich umorzenie.
Osoby, które chciałyby zweryfikować i potwierdzić kwotę przychodu z tytułu udostępniania Comperia.pl S.A. powierzchni na swoich stronach internetowych w 2014 roku, prosimy o indywidualny kontakt pod adresem: konsultant@comperia.pl.
Jeśli wypłata pierwszego wynagrodzenia nastąpiła w roku 2015, Wydawca nie uwzględnia wynagrodzenia w rozliczeniu za rok 2014.
W rozliczeniu za 2014 r. uwzględnione powinny zostać wszystkie wynagrodzenia, które Wydawca otrzymał w roku 2014.
Więcej informacji mogą Państwo pozyskać poprzez:
– Krajowa Informacja Podatkowa (KIP) pod numerem: (22) 330 03 30 dla połączeń z telefonów komórkowych lub 801 055 055 dla połączeń z telefonów stacjonarnych
– właściwy dla Państwa miejsca zameldowania Urząd Skarbowy
– wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej: http://www.mf.gov.pl/administracja-podatkowa/dzialalnosc/interpretacje-podatkowe/interpretacje-indywidualne
Witam,
Mam pytanie:
W którym momencie następuje obowiązek odprowadzenia zaliczki na podatek?
Jestem osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej.
Jeśli za prowizje uzyskane w 2015 roku wystawię Państwu rachunek dopiero w roku 2016 to obowiązek podatkowy powstanie w chwili otrzymania od Państwa przelewu czy w jakimś innym momencie?
Ile czasu mam od tego momentu na odprowadzenie zaliczki?
W nawiązaniu do Pańskiego komentarza pozostawionego na naszym blogu odnośnie obowiązkowego odprowadzenia zaliczki na podatek, niestety nie jesteśmy w stanie udzielić Panu w tej kwestii wiążącej odpowiedzi, ponieważ Rozporządzenie Ministra Finansów daje dowolność interpretacji i każdy US może rozpatrywać indywidualnie poszczególne przypadki.
W zaistniałej sytuacji najlepiej będzie, jeśli skontaktuje się Pan z Urzędem Skarbowym właściwym dla Pańskiego miejsca zamieszkania. Tam powinien Pan uzyskać rzetelną odpowiedź, uwzględniającą wymogi danego Urzędu.
Aby zasięgnąć kompletnej informacji sugerujemy wyjaśnić w US, że uzyskany przychód pochodzi z najmu powierzchni reklamowej.
Czy ktoś pomoże wyjaśnić, co powinienem wpisać w poz. 73 tj. należna zaliczka, w tym zaliczka pobrana przez płatnika w PIT-36, podczas gdy mój przychód wynosi 585 zł, a nic nie wpłacałem do US?
Damianie,
Nie chcielibyśmy wprowadzić Cię w błąd, dlatego tego typu pytania radzimy kierować bezpośrednio do Urzędu Skarbowego, w którym będziesz się rozliczał z uzyskanego przychodu.
Każdy przypadek jest inny, a informacje, jakie uzyskaliśmy dotychczas z Urzędów, z którymi kontaktowaliśmy się w sprawie rozliczeń niestety nie są jednoznaczne.
http://blog.comperialead.pl/wazna-informacja-o-sposobie-rozliczania-podatku-przychodowego-za-rok-2014/
Hm, przepraszam bardzo, ale ten wpis zupełnie nie wyczerpuje tematu.
Moje wynagrodzenie za 2014 było raczej znikome, dużo większe będzie w 2015 (już jest), ale i tak chciałbym się dobrze z fiskusem rozliczyć za poprzedni rok i wiedzieć co robić w trakcie 2015, by np. zoptymalizować (dać się jak najmniej okraść) płacone podatki.
1. Mam wpisać wynagrodzenie na własnym PIT-cie – ok, czyli MUSZĘ wynagrodzenie od Was rozliczyć na zasadach ogólnych, tak? (18% w I-szym progu) Czy może mogę rozliczyć się na zasadzie ryczałtu?
Gdy składałem do US (termin był podobno do 20 stycznia) oświadczenie,
http://www.isnet.katowice.pl/us/bedzin/szj/US2402_13031994254.pdf
że chcę się rozliczać z pieniędzy od Comperia na zasadzie ryczałtu to Pani w okienku nie bardzo wiedziała o co mi się rozchodzi. Miałem podobny problem, o który pytał Jakub – jakoś sobie poradziłem, ale już nie pamiętam dokładnie jak.
Czy to oświadczenie było konieczne czy wystarczy, że za 2015 złożę PIT28 (o którym wspomina Jakub) nie informując wcześniej US-u, że wybieram rozliczanie się na zasadzie ryczałtu?
2. Unaoczniliście, że mamy płacić zaliczki (o czym nie wiedziałem), ale już nie napisaliście w jaki sposób mamy to robić, choćby w PRZYSZŁOŚCI współpracując z Comperią. Czy te zaliczki wpłaca się np. do XX dnia następnego miesiąca od otrzymania pieniędzy na konto tak jak w przypadku VATu (nie wgłębiając się dalej w sposoby jego rozliczania…)?
(To, że US MOŻE nałożyć odsetki, a my złożyć wniosek o umorzenie wcale nie oznacza, że tych odsetek nie będzie lub te nałożone zostaną umorzone.)
W tej chwili więcej pytań nie przychodzi mi do głowy.
Pozdrawiam i czekam na rozwinięcie tematu.
PS. Uważam, że to Comperia powinna wyczerpać ten temat, ponieważ nie ma najmniejszego sensu, by każdy z uczestników z osobna bombardował telefonami naszych jakże zapracowanych urzędników. (:
Kamilu,
Rozporządzenie Ministra Finansów daje dowolność interpretacji i każdy US może rozpatrywać indywidualnie poszczególne przypadki, dlatego nasz wpis ma charakter ogólny.
Nie mniej jednak, aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje w temacie rozliczeń, skontaktowaliśmy się z kilkoma Urzędami Skarbowymi. Informacje zwrotne, jakie uzyskaliśmy okazały się niejednolite, dlatego najlepiej będzie, jeśli zasięgniesz opinii w Urzędzie Skarbowym, w którym będziesz się rozliczał z uzyskanego przychodu.
Aby zasięgnąć rzetelnej i pełnej informacji należy wyjaśnić w US, że w roku 2014 uzyskałeś przychód z najmu powierzchni reklamowej.
Mam do zapłaty 235zł za 2014 rok z tytułu uzyskania przychodu Comperialead.pl, jestem osobą fizyczną, w które miejsce w końcu w rozliczeniu powinienem dodać tę kwotę, pracuję na umowę o pracę. Czy powinienem ten dochód doliczyć do pitu 37 ?
Mariuszu,
Zasięgnęliśmy opinii w tej sprawie i niestety interpretacje Urzędów Skarbowych nie są jednoznaczne. W jednym w warszawskich US otrzymaliśmy odpowiedź, że w przypadku osób fizycznych, pracujących na umowę o pracę, dochód z najmu powierzchni reklamowej można rozliczyć na PIT-37 w polu inne źródła.
Nie mniej jednak, najlepszym rozwiązaniem będzie skontaktowanie się z Urzędem Skarbowym właściwym dla Twojego miejsca zamieszkania. Tam powinieneś uzyskać rzetelną odpowiedź, uwzględniającą wymogi Twojego Urzędu.
Zgadzam się Mirkiem. Przy przystąpieniu do programu partnerskiego wszystko miało wygladać kolorowo, jednak później okazuje się że tak jednak nie jest. A jeśli wchodzą nowe regulacje prawne to można było o tym poinformować użytkowników. Informację o zmianie od Comperii otrzymałem 22 stycznia, (4 miesiące po fakcie) kiedy w urzędzie skarbowym trzeba złożyć odpowiednią informację do miesiąca od uzyskania pierwszych dochodów.
Osobiście czuję się oszukany przez firmę Comperia, bo ostatecznie poniosłem więcej strat niż zysku.
Łukaszu,
autorem wydanej we wrześniu 2014 roku interpretacji ogólnej w sprawie kwalifikacji do źródła przychodów wynagrodzenia z tytułu udostępniania, poza działalnością gospodarczą, powierzchni na stronie internetowej zarządzanej przez osobę fizyczną jest Minister Finansów, a treść niniejszej interpretacji została przekazana do publicznej wiadomości w dniu 10 września 2014 roku m.in. poprzez publikację w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów (szczegóły: http://www.mf.gov.pl/documents/764034/7385741/Dz.+Urz.+Min.+Fin.+z+dnia+10+września+2014+r.+-+poz.+31+-).
Comperia.pl oraz program partnerski ComperiaLead nie mają związku z wydaniem interpretacji ogólnej o której mowa powyżej. W styczniu br. Comperia.pl przekazała informacje nt. interpretacji, których udzieliły zewnętrzne organy, w tym Krajowa Informacja Podatkowa.
W przypadku dodatkowych pytań oraz wątpliwości, zachęcamy do kontaktu z właściwym dla Ciebie Urzędem Skarbowym, który jest stroną w tej sprawie i będzie mógł udzielić szczegółowych informacji.
Przeciez to nie ma sensu, zeby moc rozliczac sie ryczaltem do 20 stycznia kazdego roku trzeba to zglosic w US! wiec jak za 2014 r. mam roliczac sie na ryczalt jak we wrzesniu interpretacja zostala wydana, rzad wydal juz tyle ustaw ze sam sie w nich gubi to nie nasza wina ze mają bałagan i brak logiki
Zgadzamy się z Tobą i rozumiemy wynikające z powyższego wątpliwości. Właśnie ze względu na sprzeczne informacje, jakie uzyskaliśmy z różnych Urzędów Skarbowych sugerujemy skontaktowanie się bezpośrednio z US, w którym rozliczany będzie podatek od uzyskanego przychodu.
Dzięki temu, będziesz miał pewność, że rozliczasz swój przychód zgodnie z obowiązującymi zasadami.
Jestem studentem – zarobek w Comperii (za polecenie kilku lokat) jest moim jedynym dochodem w ciągu całego roku 2014 – 525zł.
Czy w takim przypadku też zostaną mi naliczone karne odsetki? Przecież nie przekroczyłem kwoty wolnej od podatku.
I tak przy okazji:
Czy w tym przypadku prawo zadziałało wstecz? Czy Urząd Skarbowy nie mógłby nowej interpretacji zastosować na rok 2015, nie obejmując roku poprzedniego?
Karolu,
o naliczeniu karnych odsetek decyduje Urząd Skarbowy, w którym rozliczasz swoje podatki.
Tak, jak pisaliśmy w artykule, w przypadku decyzji Urzędu Skarbowego o nałożeniu odsetek, będziesz mógł wnioskować o ich umorzenie.
Nie mniej jednak, powyższe pytania powinieneś skierować bezpośrednio do Urzędu Skarbowego, właściwego dla Twojego miejsca zamieszkania. Z pewnością otrzymasz tam wyczerpującą odpowiedź oraz wskazówki dotyczące dalszego postępowania.
kwota w PL to aż 3000 tys złotych wiec nie musisz CHYBA sie rozliczac z 500 zl dochodu
W jaki sposób należy zapłacić podatek od wynajmu powierzchni reklamowej?
Mateuszu, podatek od wynajmu powierzchni reklamowej należy uregulować w Urzędzie Skarbowym, po uprzednim rozliczeniu PIT.
Rzetelnych odpowiedzi na ewentualne pytania z pewnością udzieli Ci Urząd Skarbowy, właściwy dla Twojego miejsca zamieszkania.
W PIT-ie 28, w przypadku prowadzenia ryczałtu, co należy wpisać w miejscach: Rodzaj działalności i Miejsce prowadzenia działalności ?
Jakubie,
w pole „Rodzaj działalności” należy wpisać: najem powierzchni reklamowej, natomiast w polu „Miejsce prowadzenia działalności”, w przypadku najmu nie wpisuje się miejsca – pole pozostaje puste.
no właśnie to tak jest. Cały rok wiem, że będzie PIT8C … a potem już w styczniu dowiaduję się, że jednak nie, no i ewentualnie mogą zostać naliczone odsetki od zaległości podatkowych. Normalnie bajka.
Mirku, powyższe zmiany wynikają z nowych regulacji prawnych, według których podatnik ma obowiązek bezzwłocznego zastosowania się do interpretacji wydanej przez Ministra Finansów.
W związku z powyższym, podkreślamy, że rozliczenie podatku na podstawie PIT-8C na dotychczasowych zasadach jest niezgodne z obowiązującym prawem, zaś samo wystawienie przez nas deklaracji byłoby w tym momencie bezzasadne.
Dla mnie to spoko – tylko nie chciałbym żeby teraz US o jakichś odsetkach zaczął gadać 🙂
Pamiętaj Mirku, że w razie wydania przez US decyzji o nałożeniu odsetek masz prawo wnioskować o ich umorzenie 🙂
Na jakiej podstawie mam wnioskować do US o umorzenie odsetek?
Arturze,
na zadane przez nas pytania o to jak powinni się rozliczać nasi Wydawcy w związku z wprowadzonymi zmianami Biuro prasowe Ministerstwa Finansów podało nam między innymi następującą informację:
„Odnosząc się do sytuacji podatników, którzy nie dysponują wydanymi w swojej sprawie interpretacjami indywidulanymi w przedmiotowym zakresie, a stosowali się do interpretacji indywidualnych opublikowanych na stronach BIP, w których zawarte zostało stanowisko odmienne od przyjętego w interpretacji ogólnej z dnia 5 września 2014 r., należy zauważyć, że zgodnie z art. 67a ustawy Ordynacja podatkowa, organy podatkowe, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, mogą m.in. umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe oraz odsetki za zwłokę.”
W celu uzyskania szczegółowych instrukcji dalszego postępowania sugerujemy skierować zapytanie bezpośrednio do Urzędu Skarbowego, w którym rozliczasz przychody, powołując się na powyższą informację z Biura prasowego Ministerstwa Finansów.